21. Bölüm: Kabir hayatını inkar edenlerin sözlerine cevap: 10
Kabir hayatını inkar edenlerin sözlerine cevap vermeye devam ediyoruz. Cevabını vereceğimiz Onuncu Sözleri şu: Onlar diyorlar ki:
– İnfitar suresi 4. ayette şöyle buyrulmuştur: “Kabirlerin içindekiler dışarı çıkarıldığı zaman; insanoğlu ne yaptığını ve ne yapmadığını görür.”
– Bu ayette insanın, ne yaptığını ve ne yapmadığını kabirden çıktığında bileceği haber verilmiştir. Hâlbuki kabir hayatı inancına göre kişi zaten daha kabirdeyken ne yaptığını ve ne yapmadığını biliyor. Demek kabir hayatı inancı bu ayetin ifadesine zıttır.
Onların bu sözlerine karşı hemen birkaç ayet-i kerime gösterelim: Fussilet suresi 30 ve 31. ayetlerde şöyle buyrulmaktadır:
اِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا Şüphesiz “Rabbimiz Allah’tır.” deyip de sonra dosdoğru olanlara, تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلاَئِكَةُ onların üzerine melekler iner (ve derler ki) أَلاَّ تَخَافُوا korkmayın, وَلاَ تَحْزَنُوا üzülmeyin, وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ ve size vaat edilen cennetle sevinin. نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ Biz dünya hayatında da ahirette de sizin dostlarınızız. وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنفُسُكُمْ Cennette sizin için canınızın çektiği her şey vardır وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ ve yine orada istediğiniz her şey vardır.
Bakın, bu ayete göre, daha insan ölmeden, son nefesinde, amelinin karşılığının ne olacağını biliyor. Melekler onu, amelinin karşılığı olan cennetle müjdeliyor. Hem bu haber verme sadece müminlere de has değildir. Kâfirler ve günahkârlar için de geçerlidir. Dilerseniz buna da bir örnek vereyim:
Enam suresi 93. ayet-i kerimede şöyle buyrulmuştur:
وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ O zalimleri ölüm şiddeti içindeyken bir görseydin! وَالْمَلآئِكَةُ بَاسِطُوا أَيْدِيهِمْ Melekler onlara ellerini uzatırlar (ve derler ki) أَخْرِجُوا أَنفُسَكُمُ Ruhunuzu teslim edin! الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ Bugün alçaltıcı bir azapla cezalandırılacaksınız بِمَا كُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ غَيْرَ الْحَقِّ Allah’a karşı haksız şeyler söylediğinizden dolayı وَكُنتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ ve O’nun ayetlerine karşı kibirlendiğinizden dolayı.
Bakın, bu ayette de zalimlerin daha ölüm anındayken akıbetlerini öğrendikleri haber verilmektedir. Demek insan, ne yaptığını ve neyi yapmayıp terk ettiğini daha son nefesinde öğreniyor. Kabirden çıkışı beklemeye gerek yok. Son nefeste kişinin akıbetini öğreneceğiyle ilgili o kadar çok ayet var ki, bu hususta özel bir eser hazırlanabilir. Biz meseleyi uzatmamak için iki ayetle yetiniyor ve kabir hayatını inkâr edenlere şu soruyu sormak istiyoruz:
– Hani insan ne yaptığını ve ne yapmadığını, yani akıbetini sadece kabirden çıktığında bilirdi. Bakın, gösterdiğimiz ayetlerde, insanın daha kabre girmeden akıbetini öğrendiği beyan edilmektedir. Bu ayetlere karşı ne dersiniz?
– Bu ayetleri hiç mi görmüyorsunuz? Nasıl da Kur’an’la insanları aldatıyorsunuz… Ayetlerin bir kısmını saklıyor, bir kısmını da zorlama izahlarla bozuyorsunuz. Allah sizlerin şerrinden Ümmet-i Muhammed’i muhafaza etsin!
Sevgili kardeşlerim, yaptığımız izaha şunu da ilave etmek istiyorum:
İnsanın her makamda bildikleri azlık veya çokluk arz eder. Ölüm anında kişinin bildiği, kabirden çıkarken bildiğine kıyasla az olabilir. Kabirden çıkarken bildiği de hesap anında bileceği şeylere kıyasla azdır. Mesela, İsra suresinin 13 ve 14. ayetlerinde şöyle buyrulur:
“Onun için kıyamet gününde açılmış bulacağı bir kitabı çıkarırız. ‘Kitabını oku! Bugün hesap görücü olarak nefsin sana yeter!’ deriz.”
Demek, insanın kabirden çıktığında bildiği şeyler, o gün bileceği şeylere kıyasla çok azdır. Hesap günü, hesap inceden inceyedir.
İnsan ölüm anında gideceği yeri bilir. Kabirde ameline göre muamele görür. Kabirden çıktığında ahiret ahvallerine çok daha fazla vakıf olur ve neyi yapıp neyi yapmadığını daha iyi anlar. Hesap meydanında eline defteri verildiğinde ve azaları konuşturulduğunda ise artık her şey tastamam ortaya çıkmış olur. Dolayısıyla ayetlerde birbirine zıtlık yoktur. Her ayet farklı bir makamdan haber vermektedir.
Hatta insan bu dünyada yaşarken dahi ne yaptığını ve ne yapmadığını bilmektedir. Yani mesela yetmiş yaşında bir insana sorsanız, “Ne amel yaptın ve neleri yapmadın?” Size yaptıklarını ve terk ettiklerini bir bir anlatır. Yani insanın, ne yaptığını bilmesi için ille de kabirden çıkması gerekmemektedir. Bu dünyada da bilir. Ama kabirden çıkış anı, günahkârlar için pişmanlığın tavan yaptığı bir andır. Bu sebeple, bu bilginin oraya hasrı çok manidar ve yerindedir.
Bu izahla dersimize noktalayalım. Bir sonraki dersimizde kabir hayatını inkar edenlerin On Birinci Sözlerine cevap vereceğiz…